De combinatie van vormgeving, interactie en communicatie is mijn grote passie. De basis hiervoor is gelegd binnen de Geo-informatie en interactieve cartografie. Voortdurend bedenken hoe je informatie op gebruiksvriendelijke en intuïtieve wijze kan ontsluiten naar specifieke doelgroepen. Als webdesigner pas ik dit in ruimere zin toe, binnen een interactieve wereld die voortdurend in beweging is.
Achtergrond
Na de afronding van de HTS-opleiding Geo-Informatica te Utrecht heb ik 12 jaar met veel plezier gewerkt als cartografisch vormgever / manager bij Carto Studio BV. Binnen deze functie heb ik me bezig gehouden met het visualiseren van ruimtelijke gegevens in de vorm van informatieve plattegronden. Opdrachtgevers waren ondermeer de ANWB, NS, ProRail, Rijkswaterstaat, Connexxion, HTM, RET, Gemeente Amsterdam, Amsterdam Tourism & Convention Board (ATCB), diverse VVV’s, TomTom, en vele anderen. Daarnaast behoorden DTP-werkzaamheden, het uitbesteden van drukwerk, het begeleiden van stagiair(e)s en nieuwe werknemers, acquisitie, het geven van vakgerichte presentaties, project management en systeembeheer tot mijn takenpakket.
Interactiviteit
In de loop van de tijd ben ik in deze functie in aanraking gekomen met online media. Zo heb ik de toenmalige bedrijfswebsites opgezet (2002) en heb ik in opdracht van NS een serie reisinformatie-animaties vervaardigd, die de bezoekers na afloop van grote evenementen op speelse wijze informeerden over hun terugreis (2005-2008, zie online voorbeelden). Voorts heb ik voor ondermeer HTM, RET en ATCB interactieve kaarten vervaardigd waarbij tevens database-koppelingen van toepassing waren. In die periode werden mijn interesse voor online toepassingen en mijn gevoel voor interactie getriggerd.
Webdesign
De fascinatie groeide en breidde zich uit naar webdesign, een ruimer gebied waar ik mijn reeds aanwezige grafische en technische kennis goed kon combineren. Ik heb mezelf ontwikkeld tot webdesigner door mijn technische kennis uit te breiden, ondermeer op het gebied van smartmedia (responsive webdesign), jQuery en template-ontwikkeling binnen CMS-systemen.
Als Wilkeshuis Webdesign bundel ik sinds enige tijd met veel enthousiasme al mijn vaardigheden om doelgerichte communicatieve websites te vervaardigen, hetgeen reeds voor een aantal opdrachtgevers met succes is gebeurd. Daarnaast vervaardig ik logo's, visitekaartjes en overige grafische ontwerpen. In mijn zelfstandig ondernemerschap neem ik ook de eerder opgedane ervaring op het gebied van project- en accountmanagement mee.
Kortom, van geografie naar interactie, van ruimtelijke indeling naar functionele indeling. Ik sta nooit stil en mijn ambitie is om mezelf door te ontwikkelen op het gebied van SEO-marketing en communicatie, en uit te groeien tot een online communicatiebureau.
Actueel: webshop developer bij SupportDesk.nu
Tussen voorjaar 2014 en januari 2015 verrichtte ik werkzaamheden als zzp-er voor SupportDesk.nu. In eerste instantie op het gebied via Joomla, maar sinds zomer 2014 ben ik mij gaan toeleggen op Magento, het grootste open source pakket voor Webshops. Dit is tevens de core business van SupportDesk.
Inmiddels heb ik m.i.v. 1 januari 2015 een vaste dienstbetrekking bij SupportDesk voor 32 uur per week. Ik werk daar als tweedelijns supportmedewerker, front end developer en teamleider. Tevens ben ik project manager voor enkele klanten.
Mijn werkzaamheden bij Wilkeshuis Webdesign beperken zich sindsdien tot 0.5 dag per week. Ik hou mij alleen bezig met het updaten en bijwerken van enkele eerder vervaardigde websites.